Izvor: Vostok.rs, 02.Jul.2021, 15:21
RT: Širenje „ljudskih prava“ na vrhu bajoneta: LGBT tema postala sredstvo zapadne spoljne politike širom sveta
Kada je reč o pitanjima „ljudskih prava“ i individualnih sloboda, svaka zemlja na svetu zauzima drugačiji stav. Kultura, religija i nacionalnost igraju svoju ulogu, ali sada je jasno da Zapad to želi promeniti.
U utorak je američki državni sekretar Entoni Blinken objavio na Tviteru fotografiju zastave u duginim bojama postavljene ispred Stejt departmenta u Vašingtonu, saopštivši da nas obeležavanje dva velika LGBT događaja „podseća dokle smo stigli i koliko još treba da postignemo, kod kuće i širom sveta“. Ključna reč ovde je „širom sveta“.
Dok Zapad LGBT pitanja uzdiže kao najvišu meru morala, reorganizujući svoju kulturu u skladu s tim, postavlja se pitanje - kako će se to manifestovati u spoljnoj politici? Vrednosti se koriste kao efikasan instrument u zapadnoj politici moći, a liberalna demokratija se drži kao hegemonistička norma koja omogućava zemljama poput SAD-a da vode svet i izuzimaju se od međunarodnog prava.
Čak se i CIA sada rebrenduje u organizaciju vođenu zagovaranjem LGBT prava, što je jasan pokazatelj da će slavljenje "naših" pravednih vrednosti uskoro biti izraženo kao podsmeh i napad na "drugog".
This year, we\'ve marked the period between the Supreme Court\'s landmark ruling on marriage equality and today\'s anniversary of the Stonewall Riots by flying the progress flag. The period reminds us how far we\'ve come -- and how much more we need to achieve, at home and worldwide. pic.twitter.com/PV1lMKviaT
— Secretary Antony Blinken (@SecBlinken) June 28, 2021
Koja je razlika između spoljne politike koja se zasniva na vrednostima i misije osmišljene da podrije suverenitet i kulture drugih država? U eri posthladnog rata, Zapad izričito legitimiše hegemoniju, hijerarhiju i suverenu nejednakost u odbrani univerzalnih liberalno-demokratskih vrednosti. Ide li svet ka probuđenom obliku imperijalizma?
Ideologije se obično pozivaju na velike ideale kao što su sloboda i razum, ali istovremeno mogu podeliti svet na dobar naspram lošeg, ostavljajući malo prostora za slobodu ili razum.
Nedostaje otvorena i demokratska rasprava o tome u kojoj su meri moderne liberalne vrednosti univerzalne. Na primer, razumno je zapitati se da li je operacija promene pola ili hormonski tretman za decu univerzalna vrednost koja obuhvata sve kulture i kako različite države balansiraju saglasnost i učešće roditelja.
Takođe se čini razumnim razgovarati o tome da li ljudima rođenim muškarcima treba dozvoliti da se takmiče u sportu kao žene i uticaju koji bi ovo imalo na ženski sport. Ideologija je ove rasprave svela na ljubav nasuprot mržnji, što sugeriše da je neslaganje nedopustivo. U tome je snaga ideologije koja je previše zavodljiva da bi se držala van spoljne politike.
Mađarska je nedavno usvojila zakon koji zabranjuje promociju LGBT načina života deci. Njen premijer Viktor Orban tvrdi da je i ranije bio snažni promotor gej prava, ali da ovaj zakon ima za cilj da zaštiti decu i roditelje od seksualnog sadržaja. Kako EU smatra da je ovo pitanje univerzalnih vrednosti, svaka diskusija je preskočena, te je pređeno direktno na razgovor o kazni.
Mark Rute, holandski premijer je izjavio: „Moj cilj je da bacim Mađarsku na kolena po ovom pitanju“ i pozvao na izbacivanje Mađarske iz EU. Francuski predsednik je saopštio da Brisel ne treba da pokaže "nikakvu slabost" u suočavanju sa Mađarskom. Nije bilo osećaja ironije jer je EU osudila Mađarsku zbog „autoritarnosti“. Ideološka mantra „različitost i inkluzija“ ironično ne prihvata raznolikost vrednosti za hiljadugodišnje kulture i ne uključuje države sa odgovarajućim vrednostima.
Rusija naspram Zapada
Tokom istorije Zapad je težio da dokaže svoju civilizacijsku superiornost upoređivanjem sebe sa navodnim ruskim varvarstvom. Vekovima je etnička pripadnost bila u središtu dok je civilizovana „Evropa“ bila nasuprot „azijskoj“ Rusiji. Navodna suprotnost zapadnoj slobodi i civilizaciji bilo je ovo istočno ropstvo i varvarizam, koji su postepeno postali temeljni deo liberalne ideologije.
Kroz ovu prizmu Rusiji je dozvoljeno da igra dve uloge - ili malog šegrta zapadne civilizacije ili kontracivilizacijske snage koja mora biti obuzdana ili poražena.
Početkom 18. veka, Petar Veliki je Rusiju ustanovio kao veliku silu i pokrenuo kulturnu revoluciju radi evropeizacije svoje zemlje. Zapadnoevropljani su aplaudirali Petru što je prihvatio ulogu „studenta“ koji će civilizovati Rusiju, prema evropskim standardima.
Početkom 1990-ih Rusija je ponovo imala za cilj da se "vrati" u Evropu usvajanjem kapitalizma i oblika demokratije. Zapad je ponovo pozdravio prihvatanje Moskve odnosa nastavnika i učenika, iako je odbacio uključivanje Rusije u evropsku bezbednosnu arhitekturu u bilo kojoj meri koja bi podrazumevala suverenu jednakost.
Odbijanje uloge civilizacijske druge violine na Zapadu i implicitna suverena nejednakost koja bi išla uz to, još jednom su zahtevali povratak u obuzdavanje i konfrontaciju. Moskva stoga ostaje skeptična prema bilo kojoj spoljnoj politici uokvirenoj kao civilizacijska misija.
Liberalni autoritarizam
Posvećenost Zapada međunarodnom sistemu zasnovanom na vrednostima od tada znači veštačku reorganizaciju i propagiranje politike kao nadmetanja između liberalne demokratije i autoritarizma. Međunarodno pravo, s jednakim poštovanjem država, derogira se i zamenjuje takozvanim „međunarodnim sistemom zasnovanom na pravilima“. Ovo se prikazuje kao produžetak međunarodnog prava, ali je zapravo njegova antiteza. Ruski ministar spoljnih poslova Sergej Lavrov nedavno je prokomentarisao: „Lepota ovih zapadnih `pravila` leži upravo u činjenici da im nedostaje bilo kakav određeni sadržaj.“
Strateški dvosmisleni standardi osmišljeni su kako bi omogućili zemljama NATO-a da odluče kada su pravila prekršena, a zatim da jednostrano kazne one koji se protive njihovim vrednostima.
Međunarodni sistem zasnovan na pravilima namenjen je Zapadu da ima kontrolu nad ostalim, zbog čega se ne odnosi na hapšenje osnivača Vikiliksa Džuliana Asanža ili optužbi za izdaju podnete protiv ukrajinskog lidera opozicije Viktora Medvedčuka. Takođe izuzima zaliv Gvantanamo, masovni nadzor NSA, digitalnu cenzuru, komadanje Srbije ili stotine hiljada ljudi koji su stradali u ilegalnim "humanitarnim ratovima" zapadnih država. Odgovornost zemalja NATO-a da podržavaju sistem zasnovan na pravilima koristi se umesto toga kao razlog za izuzeće od tih pravila.
Pod velom odgovornosti za nesebično podržavanje vrednosti, članice bloka mogu uvek ležerno razgovarati o načinima rušenja stranih vlada ekonomskim sankcijama ili vojnom moći.
Ka probuđenom imperijalizmu?
Hoće li se humanitarni imperijalizam razviti u probuđeni imperijalizam? Teško da se čini preteranim da će se probuđene vrednosti upiti u postojeću liberalno-demokratsku civilizacijsku misiju da se svet prepravi po ugledu na Zapad. Može li se cilj „baciti Mađarsku na kolena“ razviti u subverziju, operacije promene režima ili LGBT ratove?
U sadašnje doba liberalnog autoritarizma, SAD se udružuju sa Saudijskom Arabijom u borbi za sirijska ljudska prava okupacijom teritorije zemlje, saradnjom sa džihadijskim grupama, krađom nafte koju Damask treba da finansira obnovu i krađom pšenice potrebne za preživljavanje tamošnjih civila .
Prava seksualnih manjina važna su tema svakog društva, ali cinične snage su očito u igri kada se zastava "ponosa" podigne nad američkim vojnim bazama.
Izvor: Glen Dizel, profesor na Univerzitetu Jugoistočne Norveške i urednik u časopisu "Rusija u globalnim poslovima" , RT